Strategisch HRM in actie: de brug tussen theorie en praktijk
Inzichten van marktleiders over het afstemmen van human resources op de bedrijfsstrategie
Paperback Nederlands 2025 1e druk 9789462348813Samenvatting
Strategisch HRM in actie brengt theorie en toepassing samen in vier boeiende casestudies die als rode draad doorheen het boek lopen. De auteurs laten zien hoe bedrijfsstrategie richting kan geven aan HR-systemen die zijn afgestemd op kostenbeheersing, productgerichtheid, klantgerichtheid of wendbaarheid. Daarmee wordt duidelijk hoe goed afgestemde HR-praktijken bijdragen aan het realiseren van strategische doelstellingen en het versterken van de organisatieprestaties.
Aan de hand van theoretische kaders, wetenschappelijke inzichten en tal van praktijkvoorbeelden biedt dit boek concrete handvatten voor iedereen die strategisch wil werken binnen het HR-domein. HR-professionals vinden ondersteuning bij het ontwikkelen van praktijken die aansluiten op de strategische koers van de organisatie. Studenten worden voorbereid op een rol als strategische partner binnen het HRM-beleid.
Van werving en selectie tot ontwikkeling en beloning: dit boek toont hoe HR een sleutelrol kan vervullen in het succes van organisaties. Strategisch HRM in actie is daarbij een onmisbare gids voor wie de brug wil slaan tussen HR-beleid en bedrijfsstrategie, en impact wil maken in een steeds veranderene arbeidsmarkt.
Bert Schreurs is hoogleraar Human Resources aan de Vrije Universiteit Brussel en een expert op het vlak van welzijn, motivatie en organisatieontwikkeling.
Jim Jawahar is professor in Management aan de Universiteit van New Mexico in de Verenigde Staten.
Trefwoorden
Specificaties
Lezersrecensies
Vergelijkbare boeken
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan

