trefwoord
Gaming: Van Hobby tot Krachtig Instrument
Gaming is allang niet meer voorbehouden aan kinderen in de huiskamer. Het is uitgegroeid tot een invloedrijk fenomeen dat ons leren, werken en sociale leven fundamenteel beïnvloedt. Van ouders die worstelen met hun gamende kinderen tot organisaties die spelprincipes inzetten voor verandering – gaming raakt alle aspecten van ons moderne leven.
In ruim drie decennia heeft de game-industrie zich ontwikkeld van simpele spelletjes als Pong tot complexe virtuele werelden waar spelers maandelijks miljarden uren doorbrengen. Deze groei gaat gepaard met nieuwe vragen en kansen: hoe begeleid je gamende kinderen? Wat kunnen organisaties leren van gamemechanismen? En welke risico's brengt overmatig gamen met zich mee?
SPOTLIGHT: Koen Schobbers
Als eerste Nederlandse esporter met een topsportstatus én medisch specialist combineert Schobbers unieke expertise over gaming vanuit zowel praktijk als wetenschap. Hij transformeerde zijn eigen gamepassie tot waardevolle kennis voor ouders en zorgprofessionals.
Meer over Koen Schobbers
Koen Schobbers
Deirdre Enthoven
Mijn gamende kind
Een praktische gids voor ouders die het gamende leven van hun kinderen willen begrijpen en begeleiden. Van basiskennis tot professioneel gamen worden alle aspecten helder uitgelegd.
Boek bekijken
Op werkdagen voor 21:00 besteld, volgende dag in huis
Gaming in de Opvoeding: Tussen Zorg en Kans
Veel ouders ervaren spanning wanneer hun kinderen gamen. Is het gevaarlijk? Verslaving? Of juist waardevol? De waarheid ligt genuanceerd. Gaming kan bijdragen aan de ontwikkeling van probleemoplossend vermogen, samenwerking en doorzettingsvermogen – vaardigheden die essentieel zijn in de 21e eeuw.
Nils Vermeire
Ga toch gamen
Nils Vermeire pleit voor een positievere kijk op gaming als hobby. Hij laat zien hoe ouders constructief kunnen omgaan met gamende kinderen, zonder meteen in alarmmodus te schieten.
Boek bekijken
Op voorraad | Vandaag voor 23:00 besteld, volgende dag in huis | Gratis verzonden
Gameboy - Verhaal van een verslaving
Michiel Smit
Een eerlijk en confronterend verhaal over hoe gaming kan ontaarden in verslaving. Michiel Smit beschrijft zijn eigen weg van gameplezier naar obsessie en terug, inclusief tien rode vlaggen die ouders moeten herkennen.
De Wetenschap Achter Gaming
Wetenschappelijk onderzoek nuanceert de discussie over gaming. Waar is de grens tussen gezond spelplezier en problematisch gedrag? En kloppen de mythes over het 'slechte' effect van gaming op hersenen?
Andre Aleman
Wie is hier nou verward?
Hoogleraar André Aleman ontkracht wetenschappelijk de mythe dat gamen slecht zou zijn voor het kinderbrein. Hij laat zien dat games juist cognitieve vaardigheden kunnen ontwikkelen.
Boek bekijken
Op voorraad | Vandaag voor 23:00 besteld, volgende dag in huis | Gratis verzonden
Games zijn geprogrammeerde stimulatiestructuren die fantastisch leuk kunnen zijn, maar het zijn ook constant aanwezige en effectieve poorten tot escapisme.
Uit: Mijn gamende kind
Gamification: Spelprincipes in Organisaties
De mechanismen die games zo boeiend maken – doelen, uitdagingen, feedback en beloningen – worden steeds vaker toegepast buiten het speelveld. Gamification transformeert hoe we leren, werken en veranderen in organisaties.
Annemieke Stoppelenburg
Léon de Caluwé
Jac Geurts
Gaming
Dit standaardwerk toont aan hoe games en spelsimulaties dertig jaar bewezen effectieve interventies zijn voor veranderen en leren in organisaties. Gaming is onmisbaar geworden in opleidingen en adviespraktijk.
Boek bekijken
Op voorraad | Vandaag voor 23:00 besteld, volgende dag in huis | Gratis verzonden
Gamification als motor van verandering
Bart Hufen
Bart Hufen legt uit hoe principes uit games als Donkey Kong en FarmVille organisaties kunnen helpen bij gedragsverandering. Zijn 'game-plan for change' combineert purpose, people, proces, performance en play.
Effectieve gamification gaat verder dan punten en badges. Het draait om het creëren van betekenisvolle ervaringen waarbij mensen intrinsiek gemotiveerd raken door autonomie, verbondenheid en het gevoel ergens goed in te worden.
Marck Oostra
Paul Devilee
Theaterinterventies
Marck Oostra en Paul Devilee beschrijven gaming als theaterinterventie: deelnemers experimenteren met nieuwe situaties en ontwikkelen vereiste vaardigheden in een veilige omgeving waar falen mag.
Boek bekijken
Vandaag voor 17:00 besteld, volgende dag in huis | Gratis verzonden
Karen Sikkema: ‘De leereffecten van gamification zijn heel serieus’
Karen Sikkema
Karen Sikkema en Michiel van Eunen leggen uit waarom leren via spelletjes werkt: betrokkenheid, motivatie en actieve participatie versterken de opname van kennis. Dopamine in het brein neemt toe als je intrinsiek gemotiveerd bent.
Gaming
Routinematige handelingen gecombineerd met het gevoel invloed te hebben op de uitkomst (controle) motiveert om voortdurend te verbeteren. Een goede game-loop vergroot de 'learning agility'.
Gaming Cultuur en Nieuwe Generaties
Voor generatie ZAlpha zijn platforms als Fortnite, Minecraft en Roblox niet zomaar games – het zijn sociale ontmoetingsplaatsen, creatieve werkplaatsen en een natuurlijk onderdeel van hun digitale leven.
Maarten Leyts
Generation ZAlpha
Maarten Leyts analyseert hoe gaming platforms een belangrijk onderdeel vormen van het digitale leven van jonge generaties. Gaming cultuur definieert hoe ZAlpha's communiceren, creëren en consumeren.
Boek bekijken
Verwachte levertijd ongeveer 9 werkdagen
De Gaming Industrie: Een Economische Grootmacht
De game-industrie is uitgegroeid tot een economische grootmacht die Hollywood overtreft. Bedrijven als Tencent hebben wereldwijde invloed op deze markt van miljarden.
Chen
Influence Empire
Chen beschrijft hoe gaming een cruciale pijler vormt van Tencents imperium, met overnames zoals Riot Games. Het boek toont de enorme invloed van één bedrijf op de wereldwijde game-industrie.
Boek bekijken
Op werkdagen voor 21:00 besteld, volgende dag in huis
Adam Alter: ‘Nieuwe technologieën spelen in op basale behoeften’
Adam Alter
Adam Alter waarschuwt dat nieuwe technologieën inspelen op basale behoeften: sociale interactie, mentale prikkeling en het gevoel iets te bereiken. Ontwikkelaars ontwerpen opzettelijk verslavende ervaringen.
Schaduwzijden: Van Plezier naar Probleem
Net als bij andere intensieve activiteiten bestaat het risico dat gaming uit balans raakt. Wanneer wordt gaming problematisch? En hoe herken je de signalen?
Digitale gedragsverslaving manifesteert zich doordat iemand een digitaal gedrag niet kan weerstaan dat weliswaar op de korte termijn voorziet in een psychologische behoefte, maar op de lange termijn schade aanricht. Gamers kunnen dagen achtereen spelen om een missie te voltooien, ten koste van slaap, werk en relaties.
Marije Lagendijk
Digitale opvoeding
Marije Lagendijk biedt ouders praktische handvatten voor digitale opvoeding. Hoe stel je gezonde grenzen zonder te verbieden? Hoe houd je de dialoog open over gamen met je kinderen?
Boek bekijken
Op voorraad | Vandaag voor 23:00 besteld, volgende dag in huis | Gratis verzonden
Esports en de Toekomst van Gaming
Esports is geen niche meer maar een gevestigde tak van sport met professionele spelers, enorme toernooien en miljoenen kijkers. De grens tussen fysieke en digitale sport vervaagt.
Bart van Bezooijen
Robin Sweegers
Lisa Khoeblal-Malaihollo
Monique van Rooijen
Level up!
Level up! verkent het ecosysteem van esports: hoe gaming evolueerde tot sport, waarom esports tot echte sport gerekend kan worden, en hoe de professionele esports-wereld is georganiseerd.
Boek bekijken
Op voorraad | Vandaag voor 23:00 besteld, volgende dag in huis | Gratis verzonden
Het Metaverse: Gaming als Fundament
Gaming platforms als Minecraft, Roblox en Fortnite worden gezien als voorlopers van het metaverse – een toekomst waarin virtuele en fysieke werelden volledig integreren.
Matthew Ball
Het metaverse
Matthew Ball traceert de evolutie van virtuele werelden via gaming platforms. Van MUDs tot Second Life en van Minecraft tot Fortnite: gaming legt het fundament voor het metaverse.
Boek bekijken
Op voorraad | Vandaag voor 23:00 besteld, volgende dag in huis | Gratis verzonden
Gaming: Een Veelzijdig Fenomeen
Gaming is complex en veelzijdig. Het kan kinderen helpen ontwikkelen of hen isoleren. Het kan organisaties transformeren of medewerkers afleiden. Het is entertainment, sport, economische motor én opvoedkundige uitdaging tegelijk.
De sleutel ligt in bewustzijn en balans. Begrijp wat gaming drijft – zowel technologisch als psychologisch. Erken de kansen zonder de risico's te negeren. En vooral: blijf in gesprek, zowel thuis als op de werkvloer, over hoe gaming een positieve rol kan spelen in ons leven.
De gaming revolutie is niet te stoppen. De vraag is niet óf we ermee omgaan, maar hóe we de kracht ervan benutten terwijl we de valkuilen vermijden.
De bestsellers
-
€ 16,99
-
€ 22,99
-
€ 32,50
-
€ 34,99
-
€ 28,50